Sociaal Emotionele Ontwikkeling

Een positief zelfbeeld is voor ieder mens belangrijk. Het is een essentieel ingrediƫnt voor zelfvertrouwen. Dit geldt zeker voor kinderen. Hier ligt de basis voor verdere ontwikkeling en hoe ze later in de maatschappij staan. Het zelfbeeld wordt uiteindelijk gevormd door duizend-en-een ervaringen. Dit begint al vanaf de geboorte en de omgang met ouders. Daarna volgen al snel alle indrukken met vriendjes en leeftijdsgenoten. Ook de school levert een belangrijke bijdrage aan het zelfbeeld van een kind.

Bij Sociale Emotionele Ontwikkeling is verbinding voelen met elkaar en oog voor wat er om je heen gebeurt belangrijk. Dit realiseren we door het fundament te bouwen waarin kinderen leren samenwerken, communiceren, eigen keuzes te maken, met elkaar in gesprek te gaan, onafhankelijk op te stellen en iets over te hebben voor een ander.

Bij ons op school doet ieder kind ertoe. Ieder kind mag er zijn. Ieder kind moet gezien worden. We zorgen voor een veilige omgeving waar kinderen zich prettig voelen. Dit doen we door complimenten te geven, te waarderen wat goed gaat en opbouwende feedback te geven. In deze veilige leeromgeving krijgen kinderen de kans om de gevolgen van het eigen gedrag te ervaren.

De basis wordt gelegd tijdens de start van het schooljaar. In deze gouden weken maken we samen met onze kinderen afspraken hoe we er met elkaar een mooi schooljaar van gaan maken. Praktische voorbeelden in ons onderwijs zijn:

  • Integratie van kernwaarden in het dagelijks onderwijs
  • Kindgesprekken tussen leerkracht en kind
  • Cursus yoga en mindfullness
  • Rots en water leerkrachten
  • Observatie van kinderen
  • Coƶrdinator sociale veiligheid

 

Uiteraard hebben wij zelf hierin ook een voorbeeldfunctie. Dit begint al bij binnenkomst. Onze leerkrachten maken echt contact met elk kind dat de klas binnenstapt.

Dr. De Visserschool

Burg. Serrarislaan 32
4835 LH Breda
Tel: +31 765655842

De nieuwste foto’s